Monday, June 15, 2015

PELITA PANJUT DAN PELITA PANJUT SOLAR


Terima kasih kerana sudi mengunjungi dan membaca di blog ini. Saya menghargai perkongsian pendapat dan cerita di sini. Kini Faceblogisra telah mendapat 1000 likes di facebook. Terima Kasih semua.

Pelita Panjut: Bukan Sekadar Cahaya Malam Tujuh Likur

Pelita panjut ialah lampu yang bertenaga minyak. Panjut dikenali dengan nama yang berbeza mengikut kawasan. Antaranya tuntung di Sarawak dan pelita hiasan dalam kalangan penduduk bandar. Nama panjut biasanya digunakan di kawasan perkampungan. Di daerah kuala kangsar di negeri Perak paling terkenal den gan  panjut. Ini kerana pada setiap tahun, pasti akan diadakan Pesta Panjut. 

Di bandar-bandar pula, penduduknya lebih senang menggunakan lampu hiasan berwarna-warni untuk menerangi kawasan rumah atau kediaman mereka.

Mungkin faktor kesukaran untuk menghasilkan panjut yang diperbuat daripada buluh dan bahan-bahan lain seperti kayu, paku, tali guni, minyak tanah dan tanah liat menyebabkan warga kota mengambil jalan mudah iaitu menggunakan pelita atau lampu hiasan elektrik sahaja. Malah panjut juga dapat dihasilkan dengan mengunakan tin susu dan seumpanmanya manakala tali guni dijadikan sumbunya..

* Minyak tanah atau minyak gas juga dikenali sebagai kerosene atau paraffin adalah cairan hidrokarbon yang tak berwarna dan mudah terbakar.

P/S: korang ada tengok tak video "This is a Real Gas Station Toilet, seriously " yang di rakam di Toilet Stesen Minyak Shell Di Bohol Philipiness kalau korang perasan ada Pelita panjut dalam tandas tu.. pada 0.51/0.56

PANJUT SOLAR





Panjut solar | Lampu pelita
1 set ada 10 batang - stok terhad
Bila ada cahaya matahari je jemur..
Bila malam panjut solar tu akan menyala

Bambo pole dimensions: 148cm (H) x 12cm (D)
Rechargeable solar panels:

  • dimension:55mm x 55mm x 3mm
  • 4V/40mAh mono-crystal or poly-crystalline silicon faceblogisra

Lamp bulb: 2-piece super UH-light white orange LED
Bamboo design with woven lamp holder
Sensor activates when dark to display realistic flame flickering.
Ideal for areas without electrical supply like walkways, paties, gardens and pools.
Lights-up yo 8 hours when fully charged.
LED lifetime: u to 60,000 hours.
Batteries: 2 piece 1.2V/600mAh AA-sized rechargeable Ni-Cd cells (included)
Easy installation without wiring.
Energy-efficient and low maintenance outdoor lighting

Pesanan :
Bila nak masuk Ramadhan ni, ramai yang minta maaf. Tadi saya unya tunang pergi ke mesin ATM, mesin ATM itu pun mintak maaf jgua, kerana baki anda tak mcukupi..lalu dia pun nak telefon la saya, sebab nak bagi tahu baki dalam bank tak cukup..yang peliknya telefon dia pun minta maaf juga kat tunang saya ni kerana kredit anda tidak mencukupi.. aduuuuuhaiii...macam hal la dia nie.
.
nak dijadikan cerita tadi saya pun ada call la kawan lama saya. Dia.pun mnta maaf juga, sebab nombor  yang anda dail tiada dalam perkhidmatan..
**So sempena bulan Ramadhan yang bakal tiba ini marilah kita saling maaf bermaafan.




No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...