Tuesday, March 10, 2015

TISU LEMBAP DIUJI OLEH PENYIASAT MH370


REPUBLIKA.CO.ID, CANBERRA -- Sebuah laporan menyebutkan tisu bertuliskan Malaysia Airlines ditemui di pantai bagian barat Australia pada 2 Julai 2014 lalu. (Isnin 9/3/2015)

Sekumpulan pakar atau penyiasat MH370 sedang menjalankan pemeriksaan ke atas kertas tisu yang ditemui di sebuah pantai di Australia Barat yang mungkin dipercayai milik pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 yang hilang.


Kertas tisu yang didakwa milik mh370 yang bersaiz kecil dan lembap itu dihantar ke Canberra, ibu negara Australia untuk pemeriksaan selepas ia ditemui oleh satu pasangan yang ketika itu sedang bersiar-siar di pantai.

Tisu ditemukan oleh pasangan Kingsley dan Vicki Miller. Ketika itu mereka sedang berjalan-jalan di pantai kota Carvantes. ''Kami saat itu sempat mengatakan 'mari cari barang dari MH370,'.'' kata Miller, Sumber : 9News.



Akhirnya mereka menemukan sebungkus plastik putih kecil bertuliskan logo Malaysia Airlines yang berisi tisu. Barang tersebut kemudian diberikan kepada polis. Polis menyerahkannya pada Joint Agency Coordination Centre (JACC) di Canberra.

Media Nine News juga melaporkan bahawa pasangan itu menjumpainya dalam keadaan tidak terbuka yang disifatkan mereka sebagai sesuatu yang "sangat luar biasa".


Pesawat yang membawa lebih 200 orang itu hilang sejak setahun lalu dalam penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Pada genabnya misteri kehilangan pesawat MH370 pada Ahad lalu , Perdana Menteri Australia, Tony Abbot mengakui bahawa operasi pencarian akan diperkecilkan.

Beliau memberitahu Parlimen di Canberra: "Saya tidak boleh berjanji bahawa pencarian ini akan dilakukan sebegini buat selama-lamanya, tetapi kita akan meneruskan usaha kita sehabis baik bagi merungkai misteri kehilangan pesawat MH370 dan mendapatkan jawapannya."

Australia ketika ini mengetuai pasukan pencarian antarabangsa meliputi lautan Hindi, kira 1,000 kilometer dari pantai barat.

Abbott berkata, "Saya memberi jaminan kepada keluarga ini dengan harapan dan jangkaan kami bahawa pencarian yang diteruskan ini akan menemui kejayaan'.

Kertas tisu itu ditemui pada Julai tahun lepas, tetapi penemuannya baharu sahaja didedahkan. 

Operasi mencari pesawat MH370 diteruskan, tetapi adakah kertas tisu dapat menjadi petunjuk di manakah ia berada?


Para ahli mengatakan ada kemungkinan tisu yang berasal dari MH370 yang hilang. Ahli oseanografi Profesor Charita Pattiaratchi dari Universitas of Western Australia mengatakan serpihan atau benda dari pesawat bisa terbawa arus laut hingga terdampar di pantai sepanjang Cervantes ke Esperance tanpa kerosakan sedikit pun.
#Kertas Tisu Didakwa Milik MH370 Ditemui Di Pantai Australia, info, terkini, sensasi, berita gempar, pesawat MAS, MH370, spekulasi MH370, tissue mh370 Miller mengatakan logo Malaysia Airline tercetak jelas di bungkus seukuran biskuit tersebut. Meski demikian, JACC menolak merilis foto penemuan pasangan Miller.





No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...