Tuesday, June 30, 2015

MYTV BROADCASTING SET DEKODER PERCUBAAN , BUKAN UNTUK DIJUAL | MYTV MALAYSIA

A Digital Lifestyle for all Malaysians | Digital Video Broadcasting - Terrestrial

MYTV Broadcasting Sdn Bhd (897549-X)

MYTV Broadcasting Sdn Bhd (MYTV) adalah pemegang lesen yang telah dianugerahkan oleh Kerajaan untuk mengendalikan infrastruktur dan kemudahan rangkaian bagi perkhidmatan TV Terestrial Digital atau Digital Terrestrial TV (DTT) di Malaysia, dalam merealisasikan penghijrahan penyiaran terrestrial analog ke digital ke seluruh negara.

Inisiatif ini adalah di bawah bidang kuasa Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia, manakala Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia adalah badan yang mengawal selia dan memantau pelaksanaan projek ini.

Melalui projek DTT ini, infrastruktur dan rangkaian kemudahan yang akan dibangunkan oleh MYTV adalah termasuk hab multimedia digital dan rangkaian pemancar digital TV berkuasa tinggi, sederhana dan rendah yang mampu menampung sehingga 39 definisi standard atau 13 definisi tinggi saluran TV digital di peringkat awal. Pada peringkat akhir migrasi ke digital, dijangkakan 75 peratus liputan untuk antena dalam rumah mudah alih dan 25 peratus antena di atas bumbung akan dicapai di Malaysia.

Sebagai sebahagian daripada proses migrasi DTT ini, sewaktu tempoh siaran serentak (simulcast) mencapai sehingga 98% liputan penduduk, iaitu tempoh di mana kedua-dua analog dan isyarat digital dipancarkan ke kediaman di seluruh Malaysia, MYTV adalah komited untuk menyediakan kapasiti saluran secara percuma kepada penyiar sedia ada dan Pembekal Kandungan, Aplikasi dan Perkhidmatan (CASPs). Dalam membawa DTT ke seluruh negara juga, MYTV akan menggunakan semua spektrum RF yang sedia ada dengan penggunaan 8 MUXs dan juga dengan pelaksanaan strategi “luar ke dalam” atau “outside-in”, di mana penumpuan awal adalah diberikan kepada kawasan luar bandar dalam memancarkan isyarat DTT.

Dalam memastikan bahawa DTT akan mencapai sekurang-kurangnya 98 peratus isi rumah di Malaysia menjelang 2016, MYTV juga komited untuk membekalkan secara percuma sebanyak dua juta Peralatan Premis Pelanggan atau Consumer Premise Equipment (CPE) yang terdiri dari satu dekoder, antena dan alat kawalan jauh kepada penerima yang layak, berdasarkan senarai yang disediakan oleh Kerajaan.

Teknologi DVB -T2 Lite juga akan digunakan sepenuhnya oleh MYTV untuk menguasai pasaran pengguna peralatan mudah alih menjelang tahun 2019.

MYTV tidak membangun atau membekalkan kandungan. Sumber pendapatan utama MYTV adalah dari perkhidmatan kapasiti saluran utama dan perkhidmatan yang ditambah baik (enhanced services) untuk CASPs/ASPs melalui perkhidmatan yang berteraskan 5 tunggak atau dikenali sebagai 5-Pillar Services ("5PS"). Perkhidmatan ini telah direka untuk menjana pendapatan bukan sahaja untuk MYTV, tetapi untuk pemilik saluran dan pihak media yang lain untuk mempunyai peluang sumber pendapatan yang baru dan tidak lagi perlu untuk bergantung semata-mata kepada kaedah pengiklanan tradisional.

Antara perkhidmatan 5Ps adalah Perkhidmatan TV (Pengiklanan EPG, Saluran TV Percuma, Aplikasi Butang Merah dll), Perkhidmatan Radio, Perkhidmatan Berkaitan Internet (seperti Tayangan Bebas Masa, TV Sesawang, Permintaan Video dll), Pekhidmatan Aplikasi dan Dagang (membeli-belah dari rumah, Khidmat Pesanan dll) dan Perkhidmatan Sampingan seperti antara lainnya Aplikasi e-Pembelajaran, TV Media Sosial, Undian dan Talian Hotline.

MYTV juga adalah ahli kepada National Digital Taskforce (NDTF) dan Broadcasters’ Alliance (BA), yang merupakan kumpulan yang dibentuk oleh penyiar saluran TV percuma di Malaysia bagi tujuan penghijrahan DTT. Di bawah BA, MYTV telah ditugaskan untuk mendidik rakyat Malaysia mengenai penghijrahan DTT, termasuklah dalam kerterlibatan pemimpin tempatan dan kerajaan.


Peralatan Premis Pelanggan atau Consumer Premise Equipment (CPE) adalah peralatan yang diperlukan untuk membolehkan sesebuah TV itu menerima dan menyahkod (decode) isyarat TV digital yang dipancarkan. Set CPE mengandungi satu dekoder, antena dalaman dan alat kawalan jauh. Sebagai sebahagian dari komitmen MYTV untuk memastikan DTT akan dapat dicapai sehingga 98 peratus daripada isi rumah di Malaysia pada 2016, sebanyak dua juta set CPE akan diagihkan di bawah satu pelan inisiatif industri untuk isi rumah berpendapatan rendah terpilih, terutamanya di kawasan luar bandar. Sebagai permulaan, perancangan ini melibatkan edaran dua juta set CPE kepada penerima yang layak, berdasarkan senarai yang disediakan oleh Kerajaan.

Selain daripada dua juta set CPE percuma ini, MYTV juga akan memulakan satu program 'Ke Arah Digital untuk Semua" untuk meningkatkan lagi tambahan jumlah set CPE percuma sebanyak empat juta lagi melalui inisiatif penajaan korporat demi memastikan kesinambungan jumlah keseluruhan isi rumah yang terlibat.

Selain daripada merapatkan jurang antara mereka yang mempunyai akses kepada teknologi dengan mereka yang tiada, sektor korporat juga berpeluang untuk merapatkan jurang digital antara penduduk bandar dan luar bandar di negara ini. Lebih penting lagi, penaja korporat ini akan dapat menyumbang kepada transformasi digital negara dan memainkan peranan penting dalam mengubah kehidupan semua rakyat Malaysia melalui evolusi penyiaran yang sedang berlaku kini.

Syarikat-syarikat yang mengambil bahagian layak mendapat rebat cukai korporat, bersama-sama dengan manfaat yang boleh diukur berkaitan dengan jenama mereka. MYTV juga boleh mengubah suai pakej penajaan program selari dengan tanggungjawab korporat sosial yang berbeza bagi setiap syarikat .

Sila hubungi kami sekiranya anda berminat untuk menjadi sebahagian daripada program ini atau memerlukan maklumat lanjut mengenai pakej penajaan yang ditawarkan.


Kualiti TV yang lebih baik

DTT menawarkan kualiti bunyi yang lebih baik dan gambar yang lebih jelas, terang dan tanpa gambar berbalam, bertindih (“ghosting”) atau gangguan. Tidak seperti satelit, DTT tidak akan terjejas oleh cuaca. Sama ada hujan atau panas, penonton dapat menonton siaran tanpa sebarang gangguan.

Gambar saluran televisyen digital percuma Malaysia lebih berkualiti
Gambar serta audio yang lebih berkualiti itu adalah hasil pertukaran sistem analog sedia ada kepada perkhidmatan penyiaran Televisyen Digital Terestrial (DTT).


Lebih banyak pilihan

DTT boleh menampung lebih banyak saluran berbanding dengan perkhidmatan analog. Ia juga mampu menawarkan ciri-ciri tambahan lain seperti panduan program elektronik, sarikata pelbagai bahasa serta siaran TV berkualiti definisi tinggi (HDTV). Penonton akan menikmati lebih banyak saluran dan kemudahan tanpa perlu membayar yuran langganan. Selain daripada kos awal bagi mendapatkan dekoder yang juga dikenali sebagai set-top box (STB), pengguna hanya perlu membuat bayaran yang minima atau tiada bayaran langsung untuk menerima DTT.

Lebih ketersambungan

DTT menggunakan aerial UHF sedia ada dan tidak memerlukan apa-apa pemasangan kabel atau sebarang piring satelit. Siaran dapat diterima dengan cepat oleh penonton kerana ia disiarkan dari stesen transmisi UHF yang berdekatan melalui sambungan talian telefon yang sedia ada yang membuka laluan untuk interaktiviti.

Melalui panduan program elektronik (EPG), DTT menawarkan penonton akses untuk perkhidmatan televisyen interaktif seperti membeli-belah dari rumah (home shopping), e-perbankan, perkhidmatan e-kerajaan dan akses kepada perkhidmatan internet asas.

Dengan merapatkan jurang antara mereka yang mempunyai akses kepada teknologi dan mereka yang tiada, DTT akan menghubungkan kawasan luar bandar dan pedalaman dan membantu untuk merapatkan jurang digital untuk semua rakyat Malaysia.



#MYTV #MYTVbroadcasting #Set #Dekoder #Percubaan #SetDekoderPercubaan #BukanUntukDijual #TestUnits #NotForSale #Digital #Video #Broadcasting #Terrestrial #DigitalVideoBroadcasting #VIETNAM #Malaysia #blog #faceblogisra #blogger
MYTV BROADCASTING TEST UNITS , NOT FOR SALE MYTV BROADCASTING SET DEKODER PERCUBAAN , BUKAN UNTUK DIJUAL


MYTV Broadcasting Sdn. Bhd. adalah unit kepada Puncak Semangat Sdn. Bhd. (PSSB). Tahniah buat PSSB kerana mewujudkan siaran percuma baharu MYTV!

MYTV dianugerahkan lesen oleh kerajaan untuk menguruskan kemudahan infrastruktur dan rangkaian bagi perkhidmatan DTT di Malaysia.

FASA percubaan sedang dijalan kan di zone Pantai Timur sekarang, diikuti selepas ini dengan zone utara dan Malaysia Timur. Zone selatan dan tengah akan menyusul selepas Itu. Terima kasih.

Jika anda mempuyai sebarang masalah atau pertanyaan lanjut berkenaan DTT dan fasa ujian sila hubungi kami di 1300-80-6988.

   1-300-80-MYTV   
    1-300-80- 6 9 8 8   

Bagi mereka yang berminat dengan kerjaya di MYTV Broadcasting Sdn Bhd, sila emailkan resume anda ke talent@mtvb.my






No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...